Короткий опис(реферат):
Гладких Ф. В. Механізми державного регулювання якості підготовки здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти в галузі охорони здоров’я.
Магістерська робота в галузі знань «28 – Публічне управління та адміністрування» за спеціальністю «281 – Публічне управління та адміністрування». Донецький національний університет імені Василя Стуса, Вінниця, 2022.
Магістерська робота присвячена вивченню механізмів державного регулювання якості підготовки здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти в галузі охорони здоров’я. Проблема якості освіти, в тому числі й якості підготовки висококваліфікованих кадрів є загальнодержавною, регіональною і локальною для кожного закладу вищої освіти. Тому дослідження якості підготовки майбутніх фахівців, тобто моніторингові дослідження якості знань, рівня сформованості професійних умінь і навичок, професійної культури є надзвичайно актуальними і своєчасними.
На сьогоднішній день проблематика підготовка кадрів для системи охорони здоров’я охоплює декілька взаємопов'язаних площин: реформування системи охорони здоров’я, реформування системи освіти, зміна принципів надання медико-санітарної допомоги, впровадження страхової медицини тощо. Вказані аспекти зумовлюють необхідність багатовекторного підходу до удосконалення існуючої системи підготовки кадрів, які повинні відповідати вимогам національної системи охорони здоров’я та сучасним світовим стандартам. Водночас підготовки професійних, компетентних фахівців якісно нового рівня неможлива без зміни підходів до організаційно-правового регулювання системи охорони здоров’я.
За даними Єдиної державної електронної бази з питань освіти станом на 01.12.2021 р. в Україні сумарний ліцензований обсяг підготовки здобувачів третього освітнього рівня вищої освіти в галузі знань «22 – Охорона здоров’я» становить 2158 місць, а підготовку провадять 55 установ різного підпорядкування і форм власності. Найбільша питома вага загального ліцензованого обсягу підготовки докторів філософії в галузі «22 – Охорона здоров’я» акумульована у закладах вищої освіти, підпорядкованих Міністерству охорони здоров’я України і лише чверть сумарного ліцензованого обсягу припадає на установи, підпорядковані Міністерству освіти і науки України, Національний академії медичних наук України, Національній академії наук України та 2 заклади вищої освіти приватної форми власності.
Проведені дослідження показали, що серед підпорядкованих Міністерству охорони здоров’я України закладів вищої освіти підготовку докторів філософії в галузі охорони здоров’я ліцензовано у 16 установах – 9 національних університетах медичного та фармацевтичного профілів, 5 державних університетах та 2 медичних академіях післядипломної освіти. Найбільша питома вага серед закладів вищої освіти, підпорядкованих Міністерству охорони здоров’я України, припадає на підготовку докторів філософії в галузі «22 – Охорона здоров’я» за 4 спеціальностями, на які сумарно припадає 93,5% усього ліцензованого обсягу: «222 – Медицина», «221 – Стоматологія», «228 – Педіатрія», «226 – Фармація, промислова фармація». Станом на грудень 2021 р. серед установ, підпорядкованих Національної академії медичних наук України, Національної академії наук України та закладів вищої освіти приватної форми власності немає жодної акредитованої освітньо-наукової програми за усіма спеціальностями галузі знань «22 – Охорона здоров’я».
Отримані за результатами досліджень дані дали можливість зробити висновки, що провідним напрямом державного управління підготовкою докторів філософії в галузі охорони здоров’я є напрацювання нормативно- правових актів, які регламентують процеси, спрямовані на посилення якості вищої освіти, затвердження та введення в дію стандарту вищої освіти для третього рівня освіти в галузі «22 – Охорона здоров’я».
Якість вищої освіти виступає управлінську категорію, а ефективність діяльності в цій сфері залежить від взаємодії закладів вищої освіти, органів публічної влади, недержавних інституцій, громадських організацій та інших стейкхолдерів. З метою підвищення якості підготовки докторів філософії в галузі охорони здоров’я пропонується комплекс індикаторів виміру якості вищої освіти у вигляді інтегрованого галузевого Індексу – модель STEPS (Students-Teachers-Education-Practice-Science).
Наукова новизна одержаних результатів. Вперше узагальнено відомості про ліцензовані обсяги підготовки здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти в галузі охорони здоров’я в Україні. Вперше отримано наукові дані щодо ліцензованих обсягів підготовки здобувачів третього рівня вищої освіти за кожною спеціальністю галузі знань «22 – Охорона здоров’я». Встановлено, що 35,1% ліцензованих місць для підготовки докторів філософії в галузі знань «22 – Охорона здоров’я» припадає на неакредитовані програми. Найбільша частка ліцензованих місць за неакредитованими освітньо-науковими програмами припадає на спеціальності «225 – Медична психологія", "229 – Громадське здоров’я», «224 – Технології медичної діагностики та лікування» та «223 – Медсестринство». Серед установ, підпорядкованих Національній академії медичних наук України, Національній академії наук України станом на грудень 2021 р. немає жодної акредитованої освітньо-наукової програми за спеціальностями галузі знань «22 – Охорона здоров’я». Найбільша доля ліцензованих місць підготовки докторів філософії в галузі охорони здоров’я за акредитованими освітньо-науковими програмами припадає на заклади вищої освіти, підпорядковані Міністерству охорони здоров’я України.
///
Hladkykh F. V. Mechanisms of state regulation of the quality of training of applicants for the third (educational and scientific) level of higher education in the field of Health Care. – Qualification work on the rights of the manuscript.
Master's thesis in the field of knowledge "28 – Public management and administration" in the specialty "281 – Public management and administration". Vasyl Stus Donetsk National University, Vinnytsia, 2022.
The master's thesis is devoted to the study of the mechanisms of state regulation of the quality of training of applicants of the third (educational and scientific) level of higher education in the field of health care. The problem of the quality of education, including the quality of training of highly qualified personnel, is national, regional and local for each institution of higher education. Therefore, studies of the quality of training of future specialists, that is, monitoring studies of the quality of knowledge, the level of formation of professional abilities and skills, professional culture are extremely relevant and timely.
To date, the issue of personnel training for the health care system covers several interrelated areas: reforming the health care system, reforming the education system, changing the principles of providing medical care, introducing insurance medicine, etc. These aspects necessitate a multi-vector approach to improving the existing system of personnel training, which must meet the requirements of the national health care system and modern world standards. At the same time, the training of professional, competent specialists of a qualitatively new level is impossible without changing approaches to the organizational and legal regulation of the health care system.
According to the data of the Unified State Electronic Database on Education, as of 12/01/2021, in Ukraine, the total licensed volume of training for applicants of the third educational level of higher education in the field of knowledge "22 – Health Care" is 2,158 places, and the training is conducted by 55 institutions of various subordinates and forms of ownership. The largest specific weight of the total licensed volume of training of doctors of philosophy in the field "22 – Health care" is accumulated in institutions of higher education subordinated to the Ministry of Health of Ukraine, and only a quarter of the total licensed volume falls on institutions subordinated to the Ministry of Education and Science of Ukraine, the National the Academy of Medical Sciences of Ukraine, the National Academy of Sciences of Ukraine and 2 privately owned higher education institutions.
The conducted studies showed that among the institutions of higher education subordinated to the Ministry of Health of Ukraine, the training of doctors of philosophy in the field of health care is licensed in 16 institutions – 9 national universities of medical and pharmaceutical profiles, 5 state universities and 2 medical academies of postgraduate education. The largest share among institutions of higher education subordinated to the Ministry of Health of Ukraine belongs to the training of doctors of philosophy in the field of "22 – Health care" in 4 specialties, which together account for 93.5% of the entire licensed volume: "222 – Medicine", "221 – Dentistry", "228 – Pediatrics", "226 – Pharmacy, industrial pharmacy". As of December 2021, among institutions subordinate to the National Academy of Medical Sciences of Ukraine, the National Academy of Sciences of Ukraine, and privately owned higher education institutions, there is not a single accredited educational and scientific program in all specialties of the field of knowledge "22 - Health Care".
The data obtained as a result of the research made it possible to conclude that the leading direction of the state management of the training of doctors of philosophy in the field of health care is the development of legal acts that regulate the processes aimed at strengthening the quality of higher education, approval and implementation of the standard of higher education for the third level of education in the field "22 - Health Care".
The quality of higher education is a management category, and the effectiveness of activities in this area depends on the interaction of higher education institutions, public authorities, non-governmental institutions, public organizations and other stakeholders. In order to improve the quality of training of doctors of philosophy in the field of health care, a set of indicators for measuring the quality of higher education is proposed in the form of an integrated industry index - the STEPS (Students-Teachers-Education-Practice-Science) model.
Scientific novelty of the obtained results. For the first time, the information on the licensed volumes of training of the third (educational and scientific) level of higher education in the field of health care in Ukraine has been summarized. For the first time, scientific data were obtained on the licensed volumes of training of third- level higher education applicants in each specialty of the field of knowledge "22 – Health Care". It was found that 35.1% of the licensed places for the training of doctors of philosophy in the field of knowledge "22 - Health care" are in non- accredited programs. The largest share of licensed places under non-accredited educational and scientific programs falls on the specialties "225 - Medical Psychology", "229 – Public Health", "224 – Technologies of Medical Diagnostics and Treatment" and "223 – Nursing". Among the institutions subordinate to the National Academy of Medical Sciences of Ukraine, the National Academy of Sciences of Ukraine
The practical significance of the obtained results the researched provisions have a theoretical and applied orientation.