Abstract:
У вересні 2016 р. українські заклади вищої освіти та наукові установи розпочали підготовку докторів філософії за структурованими освітньо-науковими програмами, які прийшли на зміну системі підготовки кандидатів наук. Відповідна реформа аспірантури та системи захисту дисертаційних досліджень є елементом інтеграції України у європейський освітній, науковий і дослідницький простір та передбачена новою редакцією Закону України «Про вищу освіту», прийнятому у 2014 р.
Згідно із Рамкою кваліфікацій Європейського простору вищої освіти, одержання першого наукового ступеня є одночасно третім, заключним циклом вищої освіти (перший цикл – бакалаврат, другий – магістратура).
За даними Єдиної державної електронної бази з питань освіти станом на грудень 2021 р. в Україні сумарний ліцензований обсяг підготовки здобувачів третього освітньо-наукового рівня вищої освіти в галузі знань «22 – Охорона здоров’я» становить 2158 місць, а підготовку провадять 53 установи різного підпорядкування і форм власності. Найбільша питома вага загального ліцензованого обсягу підготовки докторів філософії в галузі «22 – Охорона здоров’я» акумульована у закладах, підпорядкованих Міністерству охорони здоров’я України і лише чверть сумарного ліцензованого обсягу припадає на установи, підпорядковані Міністерству освіти і науки України, Національній академії медичних наук України, Національній академії наук України та 2 заклади вищої освіти приватної форми власності.
Аналіз результатів акредитаційних експертиз освітньо-наукових програм підготовки докторів філософії в галузі «22 – Охорона здоров’я» показав, що 35,1% ліцензованих місць для підготовки здобувачів в галузі знань «22 – Охорона здоров’я» припадає на неакредитовані програми. /// In September 2016, Ukrainian institutions of higher education and research institutions began training doctors of philosophy in structured educational and scientific programs, which replaced the system of training candidates of sciences. Relevant reform of postgraduate studies and the system of defense of dissertation research is an element of Ukraine's integration into the European educational, scientific and research space and is provided by the new version of the Law of Ukraine "On Higher Education", adopted in 2014.
According to the Qualifications Framework of the European Higher Education Area, obtaining a first degree is at the same time the third, final cycle of higher education (the first cycle is a bachelor's degree, the second is a master's degree).
According to the Unified State Electronic Database on Education as of December 2021 in Ukraine, the total licensed training of third-level higher education in the field of knowledge "22 - Health" is 2158 places, and training is conducted by 53 institutions of different subordination and forms of ownership. The largest share of the total licensed training of doctors of philosophy in the field of "22 – Health" is accumulated in institutions under the Ministry of Health of Ukraine and only a quarter of the total licensed volume falls on institutions under the Ministry of Education and Science of Ukraine, National Academy of Medical Sciences of Ukraine, the National Academy of Sciences of Ukraine and 2 institutions of higher education of private ownership.
Analysis of the results of accreditation examinations of educational and scientific programs for the preparation of doctors of philosophy in the field of "22 – Health" showed that 35.1% of licensed places for training in the field of knowledge "22 – Health" are non-accredited programs.